Vissza Tovább

3. A keresleti függvény

A fogyasztói magatartás elemzésének célja, hogy segítségével megmagyarázzuk a piaci kereslet alakulását. A preferenciák és a költségvetési korlát segítségével megmagyarázhatjuk az egyes termékek egyéni keresletének alakulását. Az egyéni keresleti függvényekből pedig levezethető adott termék piaci kereslete. Így magyarázatot kaphatunk arra, miért különbözik az egyes termékek kereslete egymástól.
Az egyéni kereslet a fogyasztói preferenciák és a reáljövedelem alapján alakul ki.

Mintafeladat

A keresletet az eladók is befolyásolhatják. Erről olvashatnak itt egy esettanulmányt.

A jövedelemváltozás hatása az egyéni keresletre

Adott jövedelem és árak melletti választást már ismerjük.
Ismerjük azt is, hogyan hat a pénzjövedelem változása a költségvetési egyenesre.
A fenti két ábra összeillesztésével megismerhetjük a jövedelem változásának hatását a keresletre
Adott preferencia-rendszer esetén a jövedelem növekedésével a fogyasztó egyre magasabb közömbösségi görbére jut, és az optimális választás egyre több terméket tartalmaz.

Az optimális kombinációkat összekötő egyenes a jövedelem-fogyasztási görbe (ICC).

A pénzjövedelem növekedésével a fogyasztó a „kosarába” tartozó minden termékből növeli választását. Ha csak egyetlen termék keresletének változására vagyunk kíváncsiak, akkor a különböző jövedelmekhez hozzá kell rendelni az adott termékből kiválasztott mennyiséget. Így egy olyan függvényt kapunk, amely megmutatja, hogyan hat a jövedelem az adott termék keresletére.
Az így kapott összefüggést Engel-görbének nevezzük.

A különböző termékek kereslete nem ugyanúgy változik a jövedelem-változás hatására.

Ezek a változások nehezen összehasonlíthatók. Ezért a változásokat százalékban kell kifejezni. Az összehasonlítást a jövedelemrugalmasság segítségével végezzük:

ebből megtudjuk, hogy a jövedelem 1 százalékos változásával hány százalékkal változtatja meg a fogyasztó az adott termék keresletét.

Mintafeladat

Az árváltozás hatása az egyéni keresletre
A jövedelem-változás hatását az előbb láttuk, most vizsgáljuk meg az árváltozás hatását!

Az árváltozás hatását a költségvetési egyenesre már ismerjük.
Az optimális megoldás kiválasztásának módszere is ismert.

A fenti két ábra összeillesztésével megismerhetjük az ár változásának hatását a keresletre.

Ha x termék ára csökken, akkor a fogyasztó egyre többet tud belőle vásárolni, változatlan jövedelem mellett. Ennek hatására a költségvetési halmaz bővül, és az optimális megoldás is egyre magasabb közömbösségi görbére kerül.

Az optimális megoldásokat összekötő görbe a ár-fogyasztási görbe (PCC).

Ha tudjuk, hogy x különböző árai mellett a fogyasztó milyen kosarakat vásárol, akkor ki tudjuk jelölni azt is, hogy x különböző áraihoz mekkora kereslet tartozik x-ből. Ezzel levezethetjük a keresleti függvényt.

A kereslet azonban nem viselkedik mindig ilyen szabályosan, mert a fogyasztók szabálytalan magatartást is tanúsítanak. Erről olvashatnak az esettanulmányban is.

Az árváltozás hatását úgy hasonlíthatjuk össze, ha százalékkal mérjük:

a kereslet árrugalmassága azt fejezi ki, hány százalékkal változik egy termék kereslete, ha az ára 1 százalékkal nő.

Mintafeladat

Egy termék keresletét nem csak saját ára, hanem a többi termék ára is befolyásolja.

A hatás attól függ, hogy a termékek milyen kapcsolatban vannak egymással:

  • helyettesítő termékek esetében az egyik termék árának növekedése a másik termék keresletét növeli
  • kiegészítő termékek esetében az egyik árának növekedésével csökken a másik kereslete Ha például a távoktatási tandíj növekszik, akkor csökken azon könyvek kereslete, amit a kurzuson használnak.
  • egymástól független termékek árának változása nem hat a másik keresletére Az előbbi könyvek keresletét nem befolyásolja közvetlenül a papírpelenkák árának változása.

Ennek mérésére szolgál a kereslet kereszt-árrugalmassága.


Mintafeladat

Az árváltozás kettős hatásának elválasztása

A fogyasztó magatartását figyelve azt látjuk, hogy az ár csökkenésének hatására csökkenti a termék keresletét. Tudjuk, hogy ez a magatartás két tényező eredője:

  • a jövedelmi hatásé, hiszen az ár megváltozás megváltoztatja a fogyasztó reáljövedelmét,
  • és a helyettesítési hatásé, hiszen az árarányok változása miatt a fogyasztó megváltoztatja a kereslet szerkezetét.

A megismert eszközök lehetővé teszik, hogy a két hatást elválasszuk egymástól.

Hicks módszere:

Hicks a reáljövedelem változást a közömbösségi görbével „méri”: az árcsökkenés miatt bekövetkező reáljövedelem-növekedése abban jelenik meg, hogy a fogyasztó egy magasabb közömbösségi görbére jut. A helyettesítési hatás pedig úgy mérhető, hogy azonos közömbösségi görbén változik a fogyasztás aránya.

Mintafeladat

Slutsky módszere:

Slutsky szerint a reáljövedelem változása ugyancsak egy másik közömbösségi görbére való áttérést eredményez, de a helyettesítési hatás nem jelenti azt, hogy azonos hasznossági szinten marad a fogyasztó.

A jövedelemváltozás mértékét algebrai módszerrel is könnyen meghatározhatjuk. Jelöljük I'-vel azt a jövedelmet, amelyből az eredeti jószágkosár megvásárolható az új árarányokkal. Az új költségvetési egyenes tehát ezt a módosított jövedelmet, y eredeti árát (py) és x új árát (p'x) tartalmazza és azt a termékkombinációt, amit az eredeti költségvetési egyenes esetén választottak (az A kombinációt):

(21)

Az eredeti költségvetési egyenes a következőképpen írható fel:

(22)

Ha 21. képletből kivonjuk 22. képletet, akkor megkapjuk a jövedelemváltozás mértékét meghatározó összefüggést:

(23)

Ebből kiderül a változás iránya és mértéke egyaránt: ha x termék ára növekszik, akkor növekednie kell a jövedelemnek, hogy ugyanaz a fogyasztási szint biztosítható legyen. Ezért az árváltozás és a jövedelemváltozás iránya azonos.

Mintafeladat

A piaci kereslet

Mintafeladat

A vevők értékítélete eszerint eltérő, mégis azonos áron vásárolják a termékeket a piacon.

Így az egyes vevők eltérő hasznossághoz jutnak.

 
Önellenőrzés (fogyasztói magatartás)
 
Önellenőrzés (kereslet)
 
Vissza Tovább