Mintafeladat
|
Név |
10 Ft
|
20 Ft
|
30 Ft
|
40 Ft
|
50 Ft
|
Antal |
80
|
60
|
40
|
20
|
0
|
Béla |
70
|
60
|
50
|
40
|
30
|
Csaba |
12,5
|
10
|
7,5
|
5
|
2,5
|
Együtt |
162,5
|
130
|
97,5
|
65
|
32,5
|
![]() |
|
A piaci keresleti függvényt a táblázat adatai és a fenti információk alapján a következőképpen ábrázolhatjuk:
![]() |
|
A piaci keresletet az egyéni keresleti függvények horizontális összegzésével kapjuk meg.
Ez azt jelenti, hogy összegezzük az egyes árakhoz tartozó egyéni keresletek értékeit.
A piaci keresleti függvényt levezethetjük az egyéni keresleti függvények egyenleteinek segítségével is. A módszert a fenti példa alapján mutatjuk be.
Az adatok alapján felírhatjuk az egyes vevők keresleti függvényeinek egyenletét.
Egy lineáris keresleti függvény általános alakja a következő:
,
ahol a a telítődési pont, vagyis az a keresett mennyiség, amely 0 ár esetén jelentkezik. A b paraméter a keresleti függvény meredeksége, amely megmutatja, mennyivel változik a keresett mennyiség (D) az ár (P) egységnyi változásával.
A keresleti függvény meredekségét a keresletváltozás és az árváltozás hányadosa adja meg. Mivel az ábrából látjuk, hogy mindegyik függvény lineáris, ezért elég két tetszőleges pont közötti változást megfigyelni a meredekség megállapításához.
Antal esetében a keresett érték: . Az ábrából leolvashatjuk azt is, hogy a telítődési pont 100 egységnél van, így már fel is írhatjuk Antal keresleti függvényének egyenletét:
Hasonlóképpen megkaphatjuk Béla keresleti függvényének egyenletét: a meredeksége 1, a telítődési pont pedig 80 egységnél van.
Csaba keresleti függvényének meredeksége 0,25, a telítődés 15 egységnél van.
Az összegzést a koordináta rendszerben vízszintesen kell elvégezni, vagyis az azonos árhoz tartozó keresleteket kell összesíteni, de úgy, hogy közben az értelmezési tartományt nem szabad kiterjeszteni. A rajz és a magyarázat alapján tehát a piaci keresleti függvény a következő részekből áll:
Sok vevő esetén nagyon sok töréspontja van a piaci keresleti függvénynek. Ezek azonban olyan sűrűn fordulnak elő, hogy nem játszanak fontos szerepet.
A piaci keresletet csak akkor lehet az egyéni keresletekből levezetni, ha csak néhány vevő van a piacon. Egyébként a tömeges magatartást kell megvizsgálni. Ennek módszerét a marketing tudomány dolgozta ki.
Vissza |