Egy termék kereslete nem csak saját árától, hanem más termékek árától is. A kereslet ezen reagálását kereszthatásnak nevezzük. A hatás attól függ, milyen kapcsolat van a két termék fogyasztása között. A közömbösségi görbék rendszerében többnyire egymást helyettesítő termékeket ábrázoltunk, de bemutattuk a különleges helyzeteket is. Ez utóbbiak közül most a kiegészítő és az egymástól független termékekről fogunk beszélni, mert ezek a leggyakrabban előforduló esetek a helyettesítés mellett. Ha két termék helyettesíti egymást, akkor az egyik árának növekedésével a másik kereslete nő, hiszen az most viszonylag olcsóbbá vált. Az árváltozás kereszthatása tehát pozitív. Az egymást kiegészítő termékek esetében éppen fordított hatást tapasztalunk: ha az egyik ára növekszik, akkor a másik termék kereslete csökken, hiszen a két terméket csak együtt fogyasztják. A kereszthatás ekkor negatív. Az egymástól független termék árának változása nem befolyásolja a másik keresletét, a kereszthatás nulla. A kereszthatás mérésére a kereslet keresztárrugalmassági mutatója szolgál. A már megismert rugalmassági mutatók alapján viszonylag könnyen felírhatjuk a keresztárrugalmasság kiszámítására szolgáló összefüggést. Az x termék keresletének százalékos változását py egy százalékos változására az alábbi képlet segítségével számíthatjuk ki: Ha ismert x termék kibővített keresleti függvénye, akkor egy adott pontban is értelmezhetjük a keresztárrugalmasságot: Tehát a keresztárrugalmasság nem más, mint az x keresleti függvényének py szerinti parciális deriváltja osztva az adott pontban x keresett mennyiségének és y árának arányával. A bemutatott kereszthatások alapján a keresztárrugalmasság három értékét különböztetjük meg egymástól:
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||