Vissza

Az árrugalmasság kiszámításához ugyancsak az ív- és pontrugalmasság számítását használhatjuk. A keresleti függvény ívrugalmasságát a következő képlettel számíthatjuk ki:

(28)

ahol

  • az árváltozás hatására bekövetkezett keresletváltozás
  • az árváltozás mértéke
  • p0 és q0 az eredeti ár és kereslet nagysága
  • p1 és q1 a változás utáni értékek

A pontrugalmasság meghatározására szolgáló összefüggés pedig az alábbi:

(29)

A kereslet árrugalmasságának értéke alapján is csoportosíthatjuk a termékeket, ahogyan azt a jövedelemrugalmasság alapján tettük. A következő táblázat ezt tartalmazza.

Az árrugalmasság értéke
A fogyasztó magatartása
A termék jellege
Az ár növekedésének hatására a fogyasztó növeli a termékbol vásárolt mennyiséget.
Presztízsfogyasztás vagy Giffen-jószág
Az ár növekedésének hatására a fogyasztó nem változtatja a termékbol vásárolt mennyiséget.
Teljesen rugalmatlan kereslet

Az ár egy százalékos növekedésének hatására a fogyasztó kevesebb, mint egy százalékkal csökkenti a termékbol vásárolt mennyiséget.
A kereslet árrugalmatlan
Az ár egy százalékos növekedésének hatására a fogyasztó több, mint egy százalékkal csökkenti a termékbol vásárolt mennyiséget.
A kereslet árrugalmas


A kereslet árrugalmassága általában negatív, hiszen a tipikus reakció az, hogy az ár növekedésére a kereslet csökken. Ezért a továbbiakban az árrugalmassági mutatót rendszerint abszolút értéke alapján elemezzük. Ha tehát árrugalmas termékről beszélünk, akkor azt fogjuk mondani, hogy az árrugalmasság nagyobb, mint 1; árrugalmatlanság esetén pedig a mutató értéke 0 és 1 közé esik.

Vissza