Esettanulmány
Az élelmiszer-fogyasztás és a marketing
A mikroökonómia a fogyasztó ízlését adottságnak tekinti, a marketing egyik feladata azonban éppen az, hogy ezt az adottságot megváltoztassa. Lássunk egy adalékot erre vonatkozóan!
Új termékek, új ízek bevezetésénél az a kommunikáció feladata, hogy a kívánt irányban alakítsa a célcsoportok ízlését. Amíg azonban a kereskedelem hatékony eszköze a kóstoltatás, addig a média kizárólag szavakat, képeket tud használni ahhoz, hogy megismertessen, sőt megkedveltessen egy új ízt. Különböző élelmiszerekhez különböző attitűdök kapcsolódnak. Ezek az egyes célcsoportok között termékkategóriák, sőt egyes termékek, márkák szerint eltérően oszlanak meg. „Nem ismerem.” „Nem szeretem.” Ilyeneket mond a fogyasztók egy része. Ezeket a véleményeket változatja meg a hatékony, jó reklám. A reklám mellett azonban másfajta reagálást is igényel a gyorsan és folyton változó piac. Például a gyártók egyik kihívása, hogy kövessék-e a változásokat vagy inkább elébük menjenek?
Egyrészt ugyanis az egyes országokban léteznek jellemző étkezési szokások, amelyek az életmóddal együtt átalakulnak. Ugyanakkor a keresletre és fogyasztásra erősen hatnak úgynevezett megatrendek, amelyek a fejlett országokban mindenütt egységesen érzékelhetők. Így például az életvitel felgyorsulása, a szabadidő csökkenése általában megrövidíti az étkezésre szánt idő tartamát. Ennek következtében más lesz az étrend is.
Az élelmiszeripar úgy tud megfelelni az új kihívásoknak, ha olyan termékeket fejleszt ki, amelyekkel kis idő alatt oldható meg a hatékony táplálkozás. Az életmód változásai a marketing folyamatok minden pontján éreztetik hatásukat. Ezek azonban nem egyik napról a másikra alakítják át a keresletet. Először a legfogékonyabb rétegek fogyasztása áll rá az új trendre, ami aztán fokozatosan elterjed egy-egy országban szinte az egész felnőtt lakosság körében.
Forrás: Mai adatok a holnap stratégiájához. Új étkezési és vásárlási szokások, kihívás a kínálati oldal számára.
www.gfk.hu/sajtokoz/131.htm
|