Vissza Tovább |
A fogyasztási kereslet
|
||
A fogyasztási függvény a jövedelem és a fogyasztási kereslet közötti kapcsolatot fejezi ki, megmutatja, hogyan függ a fogyasztási kereslet a jövedelemtől. Általános képletben: C = f(Y) A fogyasztási kereslet mindig a rendelkezésre álló jövedelemtől függ, hiszen a háztartások csak annyi jövedelmet költhetnek el, ami a másodlagos jövedelemelosztás után megmarad számukra. A fogyasztási kereslet és a jövedelem kapcsolatát részben tapasztalatok, makrogazdasági adatok, részben pedig elméleti hipotézisek alapján tárták fel. Keynes elsősorban hipotézisekre támaszkodva és a fogyasztói magatartás vizsgálatai alapján állította, hogy a fogyasztási kereslet elsősorban és döntően a jövedelemtől függ, mégpedig olyan módon, hogy a jövedelem növekedésénél a fogyasztási kereslet lassabban növekszik. A keynesi hipotézis felállítása óta már több országban végeztek statisztikai vizsgálatokat a fogyasztási kereslet és a jövedelem kapcsolatára, és ezek a vizsgálatok rövid távon igazolták a fenti hipotézist. |
||
Mindezek alapján meghatározhatóak a fogyasztási függvény tulajdonságai. Ha a kormányzat nem befolyásolja a háztartások jövedelmét, vagyis a realizált jövedelem azonos a rendelkezésre álló jövedelemmel; ha az árupiacon csak fogyasztási kereslet jelentkezik, akkor milyen jövedelem nagyságnál beszélhetünk árupiaci egyensúlyról? Mekkora jövedelem mellett fog megegyezni a kereslet a kínálattal, a kiadás a kereslettel? A válasz érdekében be kell illesztenünk az árupiaci kínálatot is vizsgálatunkba. Az egyensúly feltétele, hogy a jövedelem megegyezzen a fogyasztási kereslettel: |
||
Mivel |
||
A sokszorozó hatást úgy érthetjük meg, ha lépésről-lépésre nyomon követjük, hogyan hat az autonóm kereslet növekedése az árupiaci egyensúlyra. A keresletnövekedés jövedelem-sokszorozó (multiplikatív) hatását többféleképpen fogjuk kifejezni, ezért többféle multiplikátorral fogunk megismerkedni. Az itt bemutatott az egyszerű kiadási multiplikátor, amelynek értéke mindig nagyobb 1-nél. |
||
Vissza Tovább |