Tegyük fel, hogy a háztartások fogyasztási szokásainak megváltozásával megnő az autonóm fogyasztási kereslet nagysággal. A vállalatok ennek következtében növelik a kibocsátást, ugyancsak értékkel. Ennek hatására növekszik a realizált jövedelem is, ami növeli a fogyasztási keresletet -nal, ami azonos nagyságával. A kereslet ismét meghaladja a kínálatot. A keresleti többlet azonban most kisebb, mint az első lépésnél volt, hiszen , ezért . Most a vállalatok ismét növelik termelésüket a keresleti többletnek megfelelő értékkel, tehát -al, aminek következtében ismét nő a jövedelem és a fogyasztási kereslet is. A fogyasztási kereslet növekedése most . A kereslet növekedése most még kisebb, mint az előző lépésben volt. A kereslet tehát egyre kisebb mértékkel tér el a kibocsátástól, a kereslet és a kínálat közeledik egymáshoz. Ha a kereslet növekedését összegezzük, akkor egy mértani sorozatot kapunk, aminek a quotiense.
Ennek összege:
 |
(26) |
Az 26. képletből tehát az következik, hogy a kereslet kumulatív növekedése többszöröse az autonóm fogyasztás növekedésének.
|
|