Vissza Tovább

6. A kínálat változó piaci ár esetén

Ha a vállalat megváltoztatja eladásának mennyiségét, akkor legtöbbször számolnia kell azzal, hogy a keresleti ár változik. Másképpen fogalmazva: ha a vállalat megváltoztatja a termék árát, akkor számolnia kell az eladható mennyiség változásával. Szinte minden vállalatra igaz, hogy termékének kereslete nem tökéletesen rugalmas, vagyis egy adott piaci ár mellett nem tud akármennyit eladni. Ekkor a határbevétel nem azonos minden eladott mennyiség esetén.

Ebben az esetben az összbevétel szintén a mennyiségtől függ, de az értékesített mennyiség meghatározza az árat is, mégpedig a fogyasztók által kinyilvánított keresleti függvény alakulása szerint:

(88)

Az összbevétel tehát egyrészt az eladott mennyiség növekedésével folyamatosan növekszik, de közben az ár csökken. Az összbevétel alakulása tehát attól függ, hogy az értékesített mennyiség vagy az ár változik-e nagyobb mértékben. Ez pedig a kereslet árrugalmasságának függvénye. Az árrugalmasság és az összbevétel közötti kapcsolat egészen egyértelművé válik, ha az összbevételi függvényből levezetjük a határbevételi függvényt. Ennek érdekében a 88. képletet Q szerint kell deriválnunk.

(89)

Emeljük ki a jobb oldalon szereplő összefüggésből P-t!

(90)

A zárójelben szereplő szorzat nem más, mint a kereslet árrugalmasságának reciproka, hiszen a kereslet árrugalmassága:

(91)

Ennek felhasználásával a határbevételt röviden a következőképpen írhatjuk fel:

(92)

Mivel a kereslet árrugalmassága általában negatív, ezért a későbbiekben 92. képlet alábbi alakját fogjuk használni:

(93)

A 93. formula bármely piaci helyzetre alkalmazható, hiszen azt mondja ki, hogy a határbevétel tényleges értéke a kereslet árrugalmasságától függ. Ennek megfelelően három alapesetet különböztethetünk meg egymástól:

  1. Ha a kereslet végtelenül rugalmasan reagál az ár változására (vagyis a keresleti függvény vízszintes), akkor az árrugalmasság reciproka nulla, így a határbevétel megegyezik az árral. Ilyen feltétellel vizsgáltuk eddig a profitmaximálást.
  2. Ha a kereslet árrugalmatlan, akkor , ezért a határbevétel negatív. Ebben az esetben nem érdemes az értékesítést növelni, hiszen az a bevétel csökkenését eredményezi. Rugalmatlan kereslet esetén nem alakulhat ki a profitmaximum, mert nem teljesül a határköltség és a határbevétel egyenlősége.
  3. Ha viszont a kereslet árrugalmas, vagyis , akkor a határbevétel pozitív, így létezhet olyan termelési mennyiség, ahol a határbevétel megegyezik a határköltséggel.
Az optimumban a határbevétel és a határköltség megegyezik, vagyis:

(94)

A 94. összefüggés segítségével egyrészt kifejezhetjük az árat a határköltség és a kereslet rugalmasságának segítségével, másrészt meghatározhatjuk azt a többletet, amennyivel az ár meghaladja a határköltséget. Bármelyik formulát is használjuk, egy egyszerű árképzési technikához jutunk.

Fejezzük ki először 94.-ből az árrést (az ún. markup-ot), amelynek az árhoz viszonyított aránya a haszonkulcs.

(95)

Mivel tudjuk, hogy csak rugalmas keresletű termék esetén beszélhetünk monopolista ármeghatározásról, ezért az  mindig nagyobb egynél. Így minél rugalmasabb a kereslet, annál kisebb ez a haszonkulcs, és minél kevésbé rugalmas a kereslet, annál nagyobb a haszonkulcs.

A haszonkulcs alapján felírhatjuk az ármegállapítás szabályát is:

(96)

A 96. képlet összefüggés nevezőjének értéke akkor kisebb egynél, ha a vállalat képes befolyásolni a piaci árat. Ekkor a kereslet árrugalmasságának reciproka szükségszerűen kisebb egynél. Az ár tehát mindig magasabb a határköltségnél.

Az összefüggések alkalmazását egy mintafeladaton mutatjuk be.

Az ár, a bevétel és a piaci részesedés szorosan összefügg egymással. A 4 modulban részletesen fogunk foglalkozni ezekkel az összefüggésekkel.

 Önellenőrzés (kötségek) Önellenőrzés (termelési tényezők) 
Vissza Tovább