Vissza Tovább

7. A monopolisztikus verseny

A monopolisztikus verseny vállalata bizonyos értelemben monopolerővel bír, hiszen képes saját termékét elkülöníteni a többiekétől. Ugyanakkor piaci részesedése csekély, ezért az adott termék piaci árával mindenképpen úgy kell számolnia, mint a versenyző vállalatnak. Ez a különleges helyzet abban nyilvánul meg, hogy kétféle kereslet-rugalmassággal kell számolnia ármegállapítása során: az egyik azt fejezi, hogyan reagálnak a vevői az ő egyedi árváltoztatására, a másik pedig azt mutatja meg, hogyan reagálnak vevői arra az árváltozásra, amelyet vállalatunk a többiekkel együtt hajt végre. A vállalatnak tehát két keresleti függvénnyel kell számolnia.

A vállalat maximális profitot biztosító kibocsátását ugyanolyan módszerrel határozza meg, mint bármely monopólium: az a mennyiség biztosítja számára a legnagyobb profitot, ahol a határköltség és a határbevétel megegyezik.

Az inverz keresleti függvény továbbra is a képlettel adható meg, s a határbevételt is a monopol esethez hasonlóan képezzük: . A lényeges különbség: a monopólium termékeinek nem volt közeli helyettesítője, míg a monopolisztikus versenyben termelő vállalatokénak van, így a monopolisztikus versenyben termelt termékek iránti keresleti görbe árrugalmassága jóval nagyobb, mint nem helyettesíthető termékek esetén.

Ezen különbség ellenére rövid távon a profitmaximum feltétele és az ármeghatározás semmiben nem különbözik a monopóliumétól, amint az a 110. ábrán látható.

110. ábra

Az egyensúly azonban nem ezzel azonos. A rövid távú egyensúly kialakulásának folyamatát egy animációval mutatjuk be.
A rövid távú egyensúlyban a vállalat gazdasági profitot realizálhat. Mivel a piacon nincsenek belépési korlátok, ezért ilyen helyzetben a kívülállók igyekeznek behatolni az adott termék piacára. Ennek következtében a piaci kínálat növekszik és az ár csökken, ami a szimmetria keresleti görbe lefelé tolódásában tükröződik. A beáramlás mindaddig tart, amíg a gazdasági profit el nem tűnik. A végső egyensúlyi helyzetet látjuk a 111. ábrán .

111. ábra

A monopolisztikus verseny vállalatai – hasonlóan a monopóliumhoz – bizonyos mértékig képesek befolyásolni a keresleti függvényt, a vevők magatartását. Reklámokkal, különböző eladási akciókkal átcsábíthatják a vevőket más eladóktól. Ezen vállalatok körében éles verseny alakul ki a vevők megszerzése érdekében.

Mintafeladat
 Önellenőrzés (tökéletes verseny) Önellenőrzés (monopólium) Önellenőrzés (duopólium) 
Vissza Tovább