Vissza Tovább |
7. A monopolisztikus verseny
|
||||||
A vállalat maximális profitot biztosító kibocsátását ugyanolyan módszerrel határozza meg, mint bármely monopólium: az a mennyiség biztosítja számára a legnagyobb profitot, ahol a határköltség és a határbevétel megegyezik. Az inverz keresleti függvény továbbra is a Ezen különbség ellenére rövid távon a profitmaximum feltétele |
||||||
Az egyensúly azonban nem ezzel azonos. A rövid távú egyensúly kialakulásának folyamatát egy animációval mutatjuk be. | ||||||
A rövid távú egyensúlyban a vállalat gazdasági profitot realizálhat. Mivel a piacon nincsenek belépési korlátok, ezért ilyen helyzetben a kívülállók igyekeznek behatolni az adott termék piacára. Ennek következtében a piaci kínálat növekszik és az ár csökken, ami a szimmetria keresleti görbe lefelé tolódásában tükröződik. A beáramlás mindaddig tart, amíg a gazdasági profit el nem tűnik. A végső egyensúlyi helyzetet látjuk a 111. ábrán . A monopolisztikus verseny vállalatai hasonlóan a monopóliumhoz bizonyos mértékig képesek befolyásolni a keresleti függvényt, a vevők magatartását. Reklámokkal, különböző eladási akciókkal átcsábíthatják a vevőket más eladóktól. Ezen vállalatok körében éles verseny alakul ki a vevők megszerzése érdekében. |
||||||
Önellenőrzés (tökéletes verseny) |
Önellenőrzés (monopólium) |
Önellenőrzés (duopólium) |
Vissza Tovább |