Vissza Tovább

Piaci egyensúly különböző piaci szerkezetekben

1. A piaci szerkezetek jellemzői

Egy termék vagy termelési tényező piacának működését a következő tényezők határozzák meg:

  • mennyi vevő akarja az adott árut megvásárolni
  • mennyi eladó kínálja a terméket
  • az egyes vevő vagy eladó milyen arányt képvisel az összes keresleten és kínálaton belül
  • milyen könnyű (vagy nehéz) bejutni a piacra – van-e törvényi vagy gazdasági akadálya a piacon való megjelenésnek

A közgazdaságtan a piac működésének "normájának" az úgynevezett tökéletes versenyt tekinti. Ekkor a piaci ár a kereslet és kínálat hatására szabadon mozog, ezzel pontosan informálja a szereplőket saját helyzetükről, és az egyensúlyt az árak mozgása képes megteremteni. A piac úgy működik, ahogyan azt várjuk tőle. Más kérdés, hogy léteznek-e mindig és mindenhol ezek a feltételek. A piac akkor működik tökéletlenül, ha a tökéletes verseny valamelyik feltétele hiányzik. Így a tökéletlen piacot már könnyebb leírni.

A tökéletes verseny feltételei ma nagyon kevés esetben érvényesülnek. A közgazdaságtan kialakulásakor, a 18-19. században azonban sokkal inkább hasonlítottak a valóságos piacok a tökéletes versenyhez. Ennek oka kettős volt:

  1. Egy-egy termelő kis tőkével, kis kapacitással és így jelentéktelen piaci részesedéssel bírt. Egyrészt a termelés technikai feltételei (gondoljunk csak a manufaktúrákra!) nem tették lehetővé a nagy üzemméretek kialakulását; másrészt az egyes tőkés sem rendelkezett még olyan nagyságú tőkével, hogy egy piac igényeinek jelentős részét kielégítő termelési kapacitás felett rendelkezzen.
  2. Az egyes részpiacok regionális jellegűek voltak: a közlekedés fejlettsége még nem tette lehetővé, hogy országrészek, vagy országok piacai teljesen összekapcsolódjanak.

A közgazdaságtan piaci modellje ezért először egy versenypiacot írt le. A mai globalizált piacokat is ugyanazokkal a kategóriákkal jellemezzük, mint a 200 évvel ezelőtti tudósok: árakról, keresletről, kínálatról, profitról beszélünk. Ezen kategóriák "tiszta" tartalmát akkor értjük meg igazán, ha megismerjük a tökéletes verseny modelljét.

A tökéletes piacon az árak kizárólag a kereslet – kínálat kölcsönhatására alakulnak. Mi a feltétele annak, hogy egyetlen szereplő se legyen képes önkényesen, saját érdekei alapján befolyásolni az árat?

  1. Minden termelő ugyanolyan terméket kínáljon, ezért a vevőnek közömbös legyen, hogy kitől vásárol. Ekkor a vevők kizárólag az árak alapján fogják eldönteni, melyik eladót részesítik előnyben. Ezért az eladók – rövid időn belül – kénytelenek lesznek azonos áron értékesíteni terméküket. Aki drágábban árul, mint a többiek, attól nem fognak vásárolni. Aki olcsóbban, az nem tudja a keresletet kielégíteni, így végül is a magasabb ár is érvényesülhet.


  1. Egyetlen eladó vagy vevő se legyen képes olyan mennyiséget értékesíteni, vagy vásárolni, ami jelentős hányadát adja a teljes piaci forgalomnak. Ehhez sok vevő és eladó kell, akik egyenként csekély részesedéssel bírnak.
  2. Ne lehessen a piacot "kisajátítani", vagyis bárki viszonylag könnyen létesíthessen új üzemet, illetve könnyen lehessen kivonni a tőkét az adott termék termeléséből.
  3. Mindenki pontosan ismerje a piac jellemzőit – ki és milyen áron, milyen terméket értékesít. Precízebben: a piac szereplői tökéletesen informáltak legyenek.

Ha mindezek a feltételek fennállnak, akkor az egyes piaci szereplők (eladók vagy vevők) számára a piaci ár adottság. Az eladók és vevők egyformán árelfogadók!

A fenti jellemzők alapján tudjuk az egyes piaci típusokat, az úgynevezett piaci szerkezeteket megkülönböztetni egymástól.

piactípus
termék jellege
eladók
vevők
belépési lehetőség
egyéb
tökéletes verseny
homogén
sok eladó, egyenként kicsi gazdasági erővel
sok vevő
szabad
az ár adottság a piaci szereplők számára
differenciált*
sok eladó, viszonylag kis gazdasági erővel
sok vevő
szabad
az ára az egyedi termék iránti és a piaci kereslet együttes hatására alakul
homogén vagy differenciált
néhány eladó
sok vevő
eroteljesen korlátozott
az árat az eladók alakítják
homogén vagy differenciált
két eladó
sok vevő
alig lehetséges
az ár a két eladó együttes magatartására alakul
homogén
egy eladó
sok vevő
alig lehetséges
az árat az eladó döntése alakítja
homogén
sok eladó
egy vevő
az ára a vevő magatartása alakítja
* Differenciált a termék, ha az eladók valamely tulajdonság alapján megkülönböztetik azokat egymástól; így a vevőnek nem közömbös, kitől vásárol. A termékek azonban közeli helyettesítői egymásnak.

A piaci szerkezetekben meglévő különbségek elsősorban a fogyasztási cikkek piacának működését befolyásolják - döntően a vállalati kínálatnak a kereslethez való alkalmazkodásán keresztül.

Vissza Tovább