Vissza Tovább

Az output és input piac kapcsolata

Miután megismerkedhetett a vállalatok output- és input-piaci magatartását meghatározó legfontosabb tényezőkkel, ismét térjünk vissza a döntési folyamatot meghatározó kapcsolatokhoz, hogy annak tartalmát elmélyíthessük.

A vállalati döntések szempontjából adottság:
  • a termelés technikai lehetőségei
  • a tényezőpiaci pozíciója
  • az output-piaci helyzete

Ezen adottságok között kell kiválasztania:

  • a gazdaságilag optimális termelési eljárást
  • a maximális profitot biztosító kibocsátást
  • a maximális profitot biztosító kibocsátáshoz tartozó tényező-felhasználást

A vállalat elsősorban mennyiségi döntéseket hozhat: mennyit termeljen, mennyi tényezőt használjon fel. Ha a vállalat bármelyik piacon képes hatni a piaci árra, akkor a mennyiségi optimumot az árak változásának figyelembe-vételével kell meghatározni, vagyis a mennyiségi döntés egyben árdöntés is.

A döntési folyamat sémájának egyes pontjaihoz most már hozzárendelhetjük azokat az eszközöket, amelyeket ebben a tanulmányi modulban megismerünk.

  • A technikai lehetőségek meghatározzák a ráfordítás és kibocsátás közötti mennyiségi összefüggéseket: az isoquantok rendszerét és a parciális termelési függvényt.
  • A hosszú távú termelési lehetőségeket leíró isoquantok rendszeréből az aktuális (vagy várható) tényezőárak alapján meghatározható a vállalat növekedési útja.
  • A vállalat az output-piac elemzése (a kereslet várható alakulása és a versenytársak várható kínálata), valamint finanszírozási lehetőségei alapján kiválasztja azt a kapacitást, amely anyagi lehetőségei alapján finanszírozható és a termelt mennyiség értékesíthető.
  • Az adott kapacitáshoz tartozó parciális termelési függvény, valamint az aktuális tényezőárak segítségével levezethetők a rövid távú költségfüggvények.
  • Az output-piac rövid távú feltételei (adott vagy változó árakat kalkulálva) alapján a vállalat meghatározza azt a kibocsátási mennyiséget, ami rövid távon a maximális profitot biztosítja számára.
  • Ez a döntés egyben az optimális tényezőkeresletet is meghatározza, hiszen az output-kínálatról való döntésben fontos tényező volt a tényezők ára, illetve a kínálati és a tényezőkeresleti oldalról maximális profitot biztosító termelés – tényező kombináció ugyanazt az eredményt adja.

Ha a döntéseket meghatározó tényezők közül bármelyik változik, az megváltoztatja a vállalat output-kínálatát és tényező-keresletét. Kövessük nyomon két egyszerű esetben a változásokat!

1. eset: megváltozik a vállalat által értékesített áru piaci ára. (Tegyük fel, hogy a vállalat eladásai rövid távon nem érintik a piaci árat!)

2. eset: megváltozik a felhasznált munka piaci ára. (Tegyük fel, hogy a vállalat munkavásárlása nem érinti a munkabért és az értékesített termék eladási mennyisége sem befolyásolja annak árát!)
A fentihez hasonlóan bármely adottság, bármely irányú változásának hatása végigvezethető. Gyakorlásképpen vázolják fel az alábbi esetek következményeit!
  1. Megváltoznak a technikai lehetőségek: egy új termelési eljárás válik megvalósíthatóvá.
  2. A vállalat által kibocsátott áru fogyasztói jobban megkedvelik az adott terméket. A vállalat képes bizonyos mértékig hatni az árakra is.
  3. A beruházási hitelek kamatlába csökken.
 Önellenőrzés 
Vissza Tovább