Esettanulmány
Az élelmiszer-vásárlás szempontjai preferenciák a gyakorlatban
Az élelmiszerek vásárlási döntésében különféle tényezők játszanak szerepet. A GfK Piackutató Intézet megvizsgálta négy kelet-közép-európai országban tizennégy szempont fontosságát. Ahogyan Magyarországon, úgy az egész régióban kiemelkedő szerepet játszik a minőség és az ár. Ezeket ugyanis a válaszadók 90 százalék körüli aránya említi. A sorrendben utánuk következő tápértéket 60 százalék jelölte meg, majd a termék ismertségének mutatója 43 százalék. A megkérdezettek egyharmada számára fontos mások ajánlása, a márka és a gyártó ország. Ennél kisebb rész említi a vonzó csomagolást, a márka hazai voltát, a termék divatosságát, népszerűségét, illetve az ökológiai tényezőket. Tíz százalék vagy annál kisebb rész jut a következőkre: reklám, a márka külföldi volta és az, hogy a termék import legyen. Minden esetre figyelemre méltó, hogy egy trend megfordult tíz év alatt. Amíg ugyanis a rendszerváltás éveiben a külföldi gyártmányok és márkák, de még feliratok is növelték egy-egy termék vonzerejét, addig most inkább a hazai származás jelent előnyt a kereskedelemben.
Egy másik GfK kutatás, a Shopping Monitor kérdései az élelmiszerek vásárlási döntéseinek folyamatát és a boltválasztást kapcsolta össze. Az egyes tényezőket 1-től 5-ig terjedő skálán minősített 1000 háziasszony 2000 októberében. Az eredményt az alábbi táblázat mutatja.
Milyen tényezőket tart fontosnak élelmiszer vásárlása során?
|
|
TÉNYEZŐ
|
ÁTLAG
|
Áru frissessége és minősége |
4,7
|
Árszínvonal |
4,6
|
Választék |
4,6
|
Az üzlet és környezetének tisztasága |
4,5
|
Figyelmes és udvarias kiszolgálás |
4,5
|
Kiszolgálás gyorsasága |
4,4
|
Jól látható árcédulák |
4,4
|
Üzlet közelsége |
4,3
|
Nyitvatartási idő |
4,2
|
Hazai termékek is kaphatók |
4,2
|
Környezet |
4,2
|
Megszokás, "kedvenc bolt" |
4
|
Nyújtott szolgáltatások |
4
|
Az üzlet beosztása |
4
|
Márkás termékek is kaphatók |
3,7
|
Elérhetőség tömegközlekedéssel |
3,3
|
Ismert üzlet (márkanév) |
3,3
|
Akciók, kártyák, promóciók |
3,2
|
Parkoló mérete |
3,1
|
Készpénzkímélő fizetés, bankkártya elfogadása |
2,7
|
|
|
|
A fenti szempontokat a lakosság különböző rétegei eléggé egységesen ítélik meg. Akad azonban néhány figyelemre méltó eltérés, valamint trend. Például a nyitvatartási idő fontosabb a fiatalok, mint az idősebbek számára. Érthető, hiszen az aktív korúak időbeosztása jóval kötöttebb, mint a 60 éven felülieké. Ez a magyarázat arra is, hogy a magasabb jövedelműek lényegesebbnek tartják nyitvatartási időt, mint a kevesebb pénzzel rendelkezők. A hazai termék fontosságát legnagyobb arányban a tanulók és a kisvárosban élők említik. A boltválasztásban a megszokás Pest megyében játssza a legkisebb szerepet, a kis falvak lakóinál és a nyugdíjasoknál pedig a legnagyobbat. További példa a termék márkás volta. Kiemelkedően fontos a vezető beosztásban dolgozók számára. Legkevésbé pedig a nyugdíjasoknak és a havi 40 000 forintnál kisebb jövedelműeknek.
Forrás: Mai adatok a holnap stratégiájához. Új étkezési és vásárlási szokások, kihívás a kínálati oldal számára.
www.gfk.hu/sajtokoz/131.htm
|
|