Vissza

Esettanulmány

Az élelmiszer-vásárlás szempontjai – preferenciák a gyakorlatban

Az élelmiszerek vásárlási döntésében különféle tényezők játszanak szerepet. A GfK Piackutató Intézet megvizsgálta négy kelet-közép-európai országban tizennégy szempont fontosságát. Ahogyan Magyarországon, úgy az egész régióban kiemelkedő szerepet játszik a minőség és az ár. Ezeket ugyanis a válaszadók 90 százalék körüli aránya említi. A sorrendben utánuk következő tápértéket 60 százalék jelölte meg, majd a termék ismertségének mutatója 43 százalék. A megkérdezettek egyharmada számára fontos mások ajánlása, a márka és a gyártó ország. Ennél kisebb rész említi a vonzó csomagolást, a márka hazai voltát, a termék divatosságát, népszerűségét, illetve az ökológiai tényezőket. Tíz százalék vagy annál kisebb rész jut a következőkre: reklám, a márka külföldi volta és az, hogy a termék import legyen. Minden esetre figyelemre méltó, hogy egy trend megfordult tíz év alatt. Amíg ugyanis a rendszerváltás éveiben a külföldi gyártmányok és márkák, de még feliratok is növelték egy-egy termék vonzerejét, addig most inkább a hazai származás jelent előnyt a kereskedelemben.

Egy másik GfK kutatás, a Shopping Monitor kérdései az élelmiszerek vásárlási döntéseinek folyamatát és a boltválasztást kapcsolta össze. Az egyes tényezőket 1-től 5-ig terjedő skálán minősített 1000 háziasszony 2000 októberében. Az eredményt az alábbi táblázat mutatja.

Milyen tényezőket tart fontosnak élelmiszer vásárlása során?

TÉNYEZŐ
ÁTLAG
Áru frissessége és minősége
4,7
Árszínvonal
4,6
Választék
4,6
Az üzlet és környezetének tisztasága
4,5
Figyelmes és udvarias kiszolgálás
4,5
Kiszolgálás gyorsasága
4,4
Jól látható árcédulák
4,4
Üzlet közelsége
4,3
Nyitvatartási idő
4,2
Hazai termékek is kaphatók
4,2
Környezet
4,2
Megszokás, "kedvenc bolt"
4
Nyújtott szolgáltatások
4
Az üzlet beosztása
4
Márkás termékek is kaphatók
3,7
Elérhetőség tömegközlekedéssel
3,3
Ismert üzlet (márkanév)
3,3
Akciók, kártyák, promóciók
3,2
Parkoló mérete
3,1
Készpénzkímélő fizetés, bankkártya elfogadása
2,7
A fenti szempontokat a lakosság különböző rétegei eléggé egységesen ítélik meg. Akad azonban néhány figyelemre méltó eltérés, valamint trend. Például a nyitvatartási idő fontosabb a fiatalok, mint az idősebbek számára. Érthető, hiszen az aktív korúak időbeosztása jóval kötöttebb, mint a 60 éven felülieké. Ez a magyarázat arra is, hogy a magasabb jövedelműek lényegesebbnek tartják nyitvatartási időt, mint a kevesebb pénzzel rendelkezők. A hazai termék fontosságát legnagyobb arányban a tanulók és a kisvárosban élők említik. A boltválasztásban a megszokás Pest megyében játssza a legkisebb szerepet, a kis falvak lakóinál és a nyugdíjasoknál pedig a legnagyobbat. További példa a termék márkás volta. Kiemelkedően fontos a vezető beosztásban dolgozók számára. Legkevésbé pedig a nyugdíjasoknak és a havi 40 000 forintnál kisebb jövedelműeknek.

Forrás: Mai adatok a holnap stratégiájához. Új étkezési és vásárlási szokások, kihívás a kínálati oldal számára.

www.gfk.hu/sajtokoz/131.htm

Vissza