Vissza Tovább

A háztartás magatartása

A gazdasági folyamatok kiinduló és végpontja a fogyasztó, akinek szükségletei ösztönzik a vállalatokat valamely termék vagy szolgáltatás előállítására. A gazdasági tevékenység akkor éri el célját, ha ezeket a szükségleteket sikerült kielégíteni. Ez teszi kézenfekvővé, hogy a mikroökonómia tanulmányozását a fogyasztói magatartást leíró modell bemutatásával kezdjük.

A fogyasztás egységének a háztartást tekintjük, és a későbbiekben a fogyasztó és a háztartás fogalmakat szinonimaként fogjuk használni.

A piaci körforgás sematikus ábrájából kiemeltük azokat az elemeket, amelyek a háztartásra vonatkoznak.

A háztartások piaci kapcsolataik során megszerzik
  • azokat a dolgokat, amelyek kielégítik szükségleteiket, és
  • az ezek megvásárlásához szükséges jövedelmet.

A jövedelmek a munka- és tőkepiaci kapcsolatok eredménye, a javakat pedig a fogyasztási cikkek piacán vásárolják meg.

14. ábra
A fenti piaci kapcsolatok a háztartás célrendszerének megvalósítását szolgálják.
• Mai fogyasztási cikkek => megszerzésérének forrása: az elkölthető jövedelem

• Jövőben elfogyasztható javak => forrása: megtakarítás, vagyon, jövőbeni jövedelem

• Szabadidő => korlátozott, forrása a jövedelemnek

• Környezet => mindig külső adottság

A fentiekből az derül ki, hogy az életminőséget javító egyes elemek csak egymás rovására változtathatóak:

• ha adott jövedelem mellett ma növeljük fogyasztást, ezzel csökkentjük a jövőbeni fogyasztási lehetőségeket;

• ha növelni akarjuk a jövedelmet, akkor csökkenteni kell a szabadidőt stb.

(Természetesen vannak olyan háztartások, amelyeknek jövedelme lényegesen nagyobb, mint amennyibe azok a fogyasztási cikkek kerülnek, amelyekkel teljesen kielégíthetik minden szükségletüket. Mivel azonban az ilyen háztartások nem szűkös erőforrásokkal gazdálkodnak, ezért magatartásuk vizsgálata nem tartozik a közgazdaságtan illetve a mikroökonómia vizsgálódási körébe.)

Ezeket a döntéseket a háztartások nem teljesen szabadon hozzák meg, számolniuk kell a korlátozó feltételekkel. Ezek a korlátok eltérőek az egyes piacokon, illetve döntési területeken. A külső adottságokat vetik egybe belső értékrendjükkel, és ennek alapján hozzák meg döntéseiket.

A következő séma a háztartások döntési folyamatainak logikai vázát mutatja be.

A továbbiakban ezeket a fogyasztói-háztartási döntéseket fogjuk vizsgálni. Tudjuk, hogy ezek szorosan összefüggnek egymással, de egyszerre mindig csak egy területet fogunk vizsgálni, hogy az adott terület sajátos döntési szabályait bemutathassuk. Amikor tehát a mai kereslet jellemzőit elemezzük, akkor adottnak vesszük a megtakarítást és a szabadidő nagyságát stb.

Mivel a legtöbb adottsággal a rövid távú kereslet rendelkezik, ezért ezt a döntést a legkönnyebb elemezni, hiszen kevésbé kell tekintettel lennünk a többi elemre. Ezért vizsgálódásunkat ezzel a területtel kezdjük.

Vissza Tovább